Takže co myslíme tím, když říkáme týmové hraní? Pojďme se podívat, jestli najdeme odpověď...
Proč utvořit partu?
Popravdě je zde mnoho důvodu proč hrát ve skupině: protože hraní s ostatními hráči je mnohem větší zábava, nebo protože chceš hrát s kamarády a lidmi, které si potkal ve hře. Možná chceš zformovat partu, abys vyzkoušel něco nového, je zde mnoho důvodu, ale nejběžnější důvod je vyhnout se následujícímu:

Tak jak tvůj charakter postupuje, budeš zván do party s ostatními hráči. Možná že je znáš, možná, že jsou součástí tvé guildy nebo možná, že jsi je právě potkal, ačkoliv je znáš, s touto skupinou, budeš schopen vstoupit do úplně nové dimenze hry. Ať umíš hrát se svojí postavou jakkoliv dobře, budeš muset použít veškeré vedlejší vlastnosti WAR povolání, pokud chceš postoupit.
To co bude následovat, by nemělo být bráno jako definitivní příručka, ale můžeš zde nalézt rady, které ti pomohou, když budeš hrát s ostatními hráči, ovládat situaci tak jak chceš.
Vytvoření party
První věc kterou musíš udělat, je vytvořit partu. Ačkoliv zde není jen jedno složení party, které je lepší než ty ostatní, měl bys přesto brát v potaz pár věcí při vybírání svých partnerů.
Tvoje průměrná skupina by měla obsahovat dva healery, dva ranged bojovníky a dva hand-to-hand (na blízko) bojovníky. To ti umožní být hodně universální a být schopen se vypořádat s většinou situací.
Samozřejmě toto je jen jeden příklad, i když ten nejběžnější. Některé skupiny preferují třetího healera místo jednoho ranged či melee DPS, hybridní povaha povolání ti umožňuje dát dohromady jakoukoliv výhodnou skupinu. Někteří preferují skupinu, která využívá vzdálenost, s dvěma healery a čtyřmi castery nebo lučištníky a dokonce i se třemi od každého. Nezapomeň i přibrat obraného válečníka, abys ochránil slabší povolání a ujisti se, že máš dostatek povolání schopných způsobit poškození, tak abys rychle vyřídil své nepřátele nebo charakter schopný blokovat nepřátelské pohyby.
Je možno si vybrat, přesto je zde jedna rada, kterou je nutno dodržovat, ta zní udržet své healery naživu. Bez léčení tvoje skupina zjistí, že je extrémně náročné konfrontovat své nepřátele, ať jsou jacíkoliv.
Ve WAR je každý caster důležitý a každý má své dobré i špatné stránky. Je pouze na tobě, vybrat, které povolání má ty vlastnosti, které potřebuješ. Přesto nezapomeň, že důležité je se bavit a proto i když bude tvá skupina mírně nevyvážená, klidně pozvi hráče, neváhej pozvat hráče u kterých chceš, aby s tebou hráli.
Věci začínají být vážné
Nyní když máš partu, budeš chopen dostat se k závažnějším věcem. Týmové hraní zahrnuje hraní dohromady, ne jen vedle sebe. Šest lidí, kteří berou v úvahu akce svých partnerů, budou VŽDY více učiní, než šest lidí hrající bez toho aby dávali pozor na to, co jejich partneři dělají.
Nejdřív ze všeho vyber vůdce. Proč? Jednoduše proto, že když si každý budeš dělat co chce, není zde žádný důvod združovat se do skupiny.
Vyber hráče, který zná nejlépe danou lokaci, nebo hráče, který má nejlepší přehled o bitvě, nebo hráče, který je nezkušenější. Teoreticky jakékoliv povolání může vést skupinu. Jelikož je však vůdce osoba, která vede skupinu do boje, radíme - pokud je to možné - upřednostnit tanka. Takže během čelního útoku (který je nejvíce obvyklý), ten který je nejdříve zacílen ve skupině bude ten, který má nejlepší armour proti nepřátelům.
Role vůdce
Vůdce je osoba, která rozhodne kam se půjde a kterou cestou. Musí znát cesty, vědět kam jít a vědět, kde se nacházejí přepadová místa, aby se tak vyhnul nepřátelským pastem nebo nastražil past svojí.
Pokud se pohybujete, vůdce si musí být jistý, že nikdo ze skupiny nezaostává pozadu. Stává se velmi často, že když některý člen skupiny zůstane pozadu, bývá přepaden na cestě, nebo trošku vyrušen. Vůdce si musí být jistý, že všichni členové skupiny jsou přítomni a připravení k boji. Ujisti se, že všichni tvoji partneři jsou blízko u tebe, když cestuješ a že nebude běhat na tvé nepřátele jeden po jednom.
Vůdce určuje, kdo se zapojí do boje a kdo ne, může nařídit, pokud je to nutné, ústup, obchvat anebo přímý útok na nepřátele, to podle situace.

Vůdcové určují směr během útoku, berou v potaz akce oponentů, jednotek a informace, které mají k dispozici. Musí reagovat rychle a bez váhání, dělat to nejlepší podle jejich taktických schopností.
Když boj skončí a skupina je v bezpečné oblasti - JEN v tento okamžik - vůdce může vyzvat členy, aby mluvili o tom s jakými problémy se setkali či o jejich velkých úspěších. Jen skrz analýzu předchozích bojů a porozumění tomu, kde se stala chyba, se můžete skutečně učit.
Členové skupiny
Členové skupiny musí následovat svého vůdce. Vyberou si a uznávají ji nebo jeho, takže teď je čas na boj a né klábosení. Ať už souhlasíš nebo nesouhlasíš s akcí, kterou vůdce rozhodl, počkej chvíli než o tom začneš mluvit, po bitvě budeš mít veškery čas světa pohovořit si o problémech či volbách. Budeš mít šanci si o rozhodnutích, které učinil, si s vůdce po bitvě promluvit, navrhnout vlastní řešení a rozhodnout strategii pro příště.
Všichni musí zůstat v pozoru. Často má bitva špatný začátek, protože někteří hráči nejsou ostražití či nedávají pozor, nebo kvůli útoku ze strany či zezadu. Vždy se dívej okolo sebe i když (a hlavně) se pohybuješ. Tato rada se ukáže velmi účinná pro boj, znej pozici svého nepřítele, tak jako pozici svých spojenců, po celou dobu. Budeš tak moc dělat správná rozhodnutí.
Komunikuj! Dalo by se říci, že toto je zlaté pravidlo. Mluv, řekni ostatním co vidíš, co děláš. Hra poskytuje kanál věnovaný skupině, ale jsou i další nástroje, jako hlasové systémy, které umožňují mluvit přímo k společníkům. Vidíš jak nepřítel běží okolo? Řekni to, protože možná si byl jediný, kdo si ho všiml.
Nezůstávej pozadu za svou skupinu, když cestuješ. Bylo by pošetilé, kdybys zmeškal hody, nebo se propadl dozadu.

Hlavně se ujisti, že podporuješ dobrou náladu ve skupině. Neboj se vysvětlit, co tě rozčiluje a buď nad věcí. Někdy jsou zde menší detaily, které se zdají nepodstatné, když jsou však jednou opraveny, umožní ti v další progres. Je vždycky lepší mluvit, než být nevraživý...
(zde je v původním článku citace Armanda Rittera z Burlok serveru - většinou je to o tom, jak být dobrý vůdce, což nepovažuji za podstatné překládat)
Boj začíná
Nevyhnutelné se stalo, následoval jsi svého vůdce a stojíš naproti svému protivníkovi. Nepanikař, proto si tady!
Stoupni si správně
Pozice je v boji základní, ať už v oboji, nebo při posouvání fronty. Ujisti se, že máš vždy přehled o pozicích svých spojenců či nepřátel.
Ujisti se, že je jednoduché se dostat do dosahu svých healerů, nenásleduj svého nepřítele sám, bezpochyby tě vede k dalším nepřátelům. Následuj svojí skupinu, nebo s nim vůbec nechoď.

Obranní bojovníci mají několik voleb v boji, mohou využít svého silného brnění a zůstat ve předu, aby otravovali nepřátele (nebo je dokonce zabít, což je bezpochyby také otráví) nebo zůstat lehce pozadu, blíže k více slabším povoláním, aby je ochránili a použili své guardy nebo jiné ability, které pomáhají při zatlačování nepřátel zpět.
Ranged bojovníci: využij výhody svého dalekého dosahu, nezůstávej v hand-to-hand boji. Ale ujisti se, že nezůstáváš také příliš daleko, nepřátelé snadno opustí tvoji zónu útoku. Hlídej si také svojí linii pohledu, pokud to bude možné, buď vysoko, abys tak mohl útočit volně. Nemušís se vrhat proti nepřátelům, abys na ně zaútočil, hlavně to znamená, že pokud vstoupíš do zóny útoku nepřítele, může on opětovat útok. Někdy nechej nepřítele se přiblížit, abys tak omezil riziko.
Hlavně je bezúčelné pokoušet se dostat do dosahu útoku, když nevíš na který cíl zaútočit. Vyber si cíl a zaujmi pozici, kde se můžeš bránit a zamezíš nepříteli utéct.
Healeři: ujisti se, že víš co se ději v boji, když zůstáváš mimo dosah nepřátel. Za žádných okolností by si neměl být v první linii obrany, protože by si byl snadný cíl pro tvé protivníky. V závislosti na tom zda je tvůj healer designován proto aby mohl chodit do středu věcí, či ne, můžeš či nemusíš chodit do boje, ale ujisti se, že tam nejdeš sám.
Pro slabé healery: nezapomeň zůstat být viditelný pro své spojence. Měl by si se vyhnout všem problémům, budeš rád až obdržíš pomoc od tanka, který tě chrání či od mága, který zastaví jakéhokoliv útočníky.
Útočné melee povolání: nepronásleduj slepě svůj cíl příliš dlouho, nebo můžeš zůstat pak sám, bez léčení, které tě udržuje naživu. Neváhej pomoc svým spojencům, jestliže mají na zádech nepřátele, sleduj bitvu a drž se co nejblíže je to možné své další potenciální oběti.
Využívej prostředí, aby si si udržel co nejlepší linii pohledu. Často můžeš být cílem nepřátelského kouzla, takže čas od času vyhledej skrýš, kde můžeš být léčen.

V závislosti na tvé roli ve skupině si pamatuj, aby si si udržoval přehled o bojí a neboj se využít chvilky k přemístění na správnou pozici. Zkus předejít tomu, aby se na tebe dostal nepřítel, nebo dokonce momentu, kdy budou mimo tvůj dosah. Měn pozici v závislosti na zbytku tvé skupiny a nenechej jí rozdělit na menší sekce.
Znát svojí roli a své nepřátele
Abys měl nějakou šanci zvítězit, musíš znát svojí roli a a potenciál. V několik nadcházejících týdnech uveřejníme průvodce pro každé povolání, takže zde nechce zabíhat do přílišných detailů. Pokus se naučit znát veškeré své schopnosti, ale nezapomeň na roli, která ti byla svěřena skupinou.
Poznej povolání svých partnerů, poznej jejich schopnosti a jejich slabé stránky, abys tak mohl lépe posoudit každou situaci, jakmile se tato přiblíží. Jsou zde věci, které není třeba zmiňovat, jako například fakt, že tank se opravdu nebojí útoku healera v hand-to-hand boji, ale vědět to, že tvůj mág umí například imobilizovat a vzdálit se od tanka, který na něj útočí, ti pomůže se vyhnout zbytečné zjištění.
To samé platí pro nepřátelská povolání, není nic tak frustrujícího než marnit čas při pokusu zabít oponenta o kterém si si myslel, že má slabší povolání, ale jeho armour je příliš silný.
Definujte všem role předem. Kdo bude hlavní main assist? Kdo bude odpovědný za vybírání cíle k zabití? A hlavně, tato osoba by měla být schopná identifikovat správně cíl, co se týče jeho povolání a jména, aby tak usnadnil svým partnerům ho identifikovat. Doporučujeme aby to byl ofenzivní melee charakter, který bude schopen snadněji lokalizovat cíle, bude mít dobrou linii pohledu a bude mít větší šanci přežít déle než ostatní.
Kdo by měl poražené charaktery znovu vzkřísit? Ten kdo je nejblíže? Tady doporučujeme nechat resurrecting na Shamana či Archmage, kteří můžou využít své schopnosti okamžitého castu, takže není marněn čas. Pokud to nejsou schopni udělat, pak by to měl být Zealot či Rune Priest, protože Disciple of Kahine healeři a Warrior Priesti jsou nasto v srdci bitvy a jejich skupiny mají prospěch z jejich nejvíce silných léčících kouzel (které ovlivní celou skupinu).
Vůdce skupiny by měl vždy na skupinu dohlížet, nařizovat jim aby se přemístili během bitvy atd.
Ochraňujte každý každého, ujistěte se, že jste nikoho nenechali za sebou. Casteři a archeři by měli zůstat v dosahu healerů, protože jsou schopni imobilizovat jakékoliv potencionální nebezpečí (samozřejmě je také mohou zabít). Tankové by si měli zapamatovat, že by se měli vracet a chránit healery a nebo zatlačovat zpět vetřelce a healeři by si měli být jistí, že zůstávají v dosahu všech členů skupiny (a pamatovat si signál, pokud se některý z členů dostane příliš daleko a není již v dosahu). To je to čemu říkáme týmová práce.
Pokud to nebude potřeba, neměňte svoje přidělené role. Buďte zodpovědní a když nastane potřeba, konzultujte změny se zbytkem skupiny.
Jakákoliv je tvoje role, cokoliv podnikáš, zveřejni to! Ještě jednou, komunikace je velmi důležitá. Občas se přihodí, že dva lidé dělají tu samou věc (jako třeba resurrection) nebo že člen skupiny se začne vzdalovat ve chvíli, kdy jej začneš léčit. Mluvte s ostatními a vyhnete se problémům.
Není žádná taková taktika, která by fungovala za každé situace, klíč je přizpůsobit se nastalé situaci. V závislosti na složení skupiny, jsou však taktiky, které se implementují lehčeji než druhé.
Když je možné, útoč z boku či zezadu, pokus se být v pozici, kde máš možnost si vybrat si cíl a využít momentu překvapení co nejvíce je to možné.



Někdy přímí útok není vždy ten nejlepší. Zkus zorganizovat útěk či použití range tvých členů skupiny, tak aby si se vyhnul porážce.

V této situaci, ti rozložení bitvy umožní zabít maximální počet oponentů, snížit jejich počet a zvýšit tak šance na výhru.
Pokud si vybereš ústup, ujisti se, že tak činíte společně... v této situaci, to bude základní tábor, kde se znovu seskupíte!
Ustupujte vždy přímo k místu, které je co nejvíce zabezpečené (ať už je to keep, spojenci nebo jakákoliv další záchrana).
Jestliže jsou pronásledovatelé neorganizovaní, můžeš zkusit současně zabít ty první a jít do protiútoku než se znovu zorganizují.
Na obrázku nahoře, můžeš spatřit lehkou oběť.
Obrázky, které jsme umístnili nahoře jsou pouze příklady jen některých situací, které určitě zažiješ při hraní. Ačkoliv jsou zde podobnosti mezi scénáři, budou zde vždy určité detaily, které každou situaci činí nepředvídatelnou, proto zkušenost je to co ti pomůže.
Zkušenosti přichází s hraním
Tohle není tajemstvím, zkušenost přichází s hraním! Je to o zkoušení, dělání chyb a učení se z nich, pak budeš schopen učinit progres. Sdílej svojí zkušenost s ostatními hráči, scházej se se skupinou a mluvte o bitvách, vítězstvích a porážkách. Najděte své slabiny, ty které potřebujete změnit a podržet...
Čím lépe znáte své partnery, tím lépe bude schopni odhadnout, co učiní dalšího. Kousek po kousku, se naučíte znát akce svých protivníků, spojenců a instinktivně se přizpůsobíte.
Ještě více důležité než vědět jak hrát se svojí postavou, je vědět jak hrát s ostatními. Takže hrajte, bojujte po boku svých spojenců a jednoho dne to zvládnete. Ale nezapomínejte na to nejdůležitější, užívejte si to!
Nebojte se s námi sdílet vaše zkušenosti a názory. Žádná příručka nemůže být přesnější než osobní zkušenost, protože každá situace je jiná.
Tato příručka je pouze začátek a těšíme se na až si přečteme Vaš názor.
Super Mizy, dík, spíš vůbec někdy? ;)
OdpovědětVymazat